loading...
تری پاتوق| 3patough.r98.iR
علی شفیعی بازدید : 2732 جمعه 06 اردیبهشت 1392 نظرات (2)
کفير قفقاز: کفير نوشابه اي است که از شير به دست مي آيد و در واقع نوعي دوغ است. مردم ترکستان و قفقاز از زمان هاي قديم اين نوشابه را با شير اسب درست مي کرده اند و براي آن خواص درماني فراوني قايل هستند. اين مردم عقيده دارند که طول عمر آن ها يکي از نتايج نوشيدن کفير است . گويا "کفير" تلفظ ترکي کلمه کيفور است؛ یعنی مردم قفقازعقیده داشته اند، سا هنوز هم دارند که با نوشيدن کفير کيفور مي شوند.
شرط اول درست کردن کفير داشتن قارچ سفید رنگی است که فقط در شیر زنده می ماند و عامل تغییر دهنده شیر است. به دست آوردن قارچ کفير آن قدر که به نظر مي آيد دشوار نيست؛ اين قارچ در شير به سرعت رشد مي کند و پس از سه چهار هفته حجم آن دوبرابر مي شود؛ کساني که  از اين قارچ دارند مي توانند هر ماه قدري از آن را به جاي آن که دور بيندازند ميان دوستان خود تقسيم کنند. بنابراين راه به دست آوردن قارچ کفير پيدا کردن يکي از اين کسان است، و اني کسان در جامع ما پيدا مي شوند.
براي درست کردن 1 ليتر کفير ، 3 تا 4 گردو قارچ کفير زنده را در ظرف بلوري يا چيني شسته و خشک کرده اي مي گذاريم و 1 ليتر شير خامه  گرفته سرد روي آن مي ريزيم. سپس در ظرف را محکم مي بنديم و آن را در جاي تاريکي که گرماي آن حدود 20 درجه سانتي گرارد باشيد مي خوابانيم. قارچ کفير در حرارت زير 20 درجه و در نور زياد از فعاليت مي افتد.
کفير را مي توان به مدت 12، 18، 24، 36 و 48 ساعت خواباند؛ به اين ترتيب 5 درجه کفير به دست مي آيد، که اهل فن خواص متفاوتي براي آن ها ذکر مي کنند. اگر زمان خواباندن از 48 ساعت بيشتر شود مقداري قارچ در شير شناور مي شود که قابل مصرف نيست.
قارچ کفير را بايد هميشه در شير نگه داشت، و گرنه مي ميرد. هفته اي يک بار بايد قارچ و ظرف آن را با آب ولرم بشوييم و باز شير تازه روي قارچ بريزيم. کفير آماده را بايد صاف کنيم و در يخچال نگه داريم . براي صاف کردن کفير يا بريدن قارچ آن نبايد وسايل فلزي به کار بريم.( کتاب مستطاب آشپزی، نجف دریابندری، جلد اول، ص 455 )


 مطالب در نتیجه جستجو در سایت هنر آشپزی بود که جهت کامل شدن اطلاعات در خصوص این نوشیدنی با ارزش مطالب را عینا کپی کرده و از نگارجون برای ارائه این اطلاعات جالب و کامل سپاسگزارم.

بانوی آشپزخانه: با تشکر فراوان از آقای یوسفی که زحمت کشیدند و مقداری از این قارچ کمیاب را در اختیار من قرار دادند و دیگر اینکه سبب آشنایی من با این نوشیدنی بسیار سالم و گوارا شدند.

 

مرحله 1

  • دوغ کفیر(kefir)
جدا کردن قارچ توسط صافی بسیار ریز  

مرحله 2

  • دوغ کفیر(kefir)


مرحله 3

  • دوغ کفیر(kefir)
قارچ کفیر

مرحله 4

  • دوغ کفیر(kefir)
شستشوی قارچ با آب

مرحله 5

  • دوغ کفیر(kefir)
ریختن قارچ در شیشه

مرحله 6

  • دوغ کفیر(kefir)


مرحله 7

  • دوغ کفیر(kefir)
ریختن شیر کم چرب

مرحله 8

  • دوغ کفیر(kefir)
  • دوغ کفیر(kefir)
در شیشه را خوب ببندید و شیشه را درون پارچه قرارداده و به صورت بقچه آن را گره بزنید یا با روبانی  آن را ببندید و در جای تاریک قراردهید.

مرحله 9

  • دوغ کفیر(kefir)
با اضاقه کردن مقداری سبزیجات خشک معطر به دلخواه نظیر پونه، نعنا، آویشن، شوید و گل سرخ و آب، دوغی سالم و گوارا تهیه کنید.

مرحله 10

  • دوغ کفیر(kefir)
  • دوغ کفیر(kefir)


سوالات و نظرات

دوست سایت: سلام. من مطالب بسیاری در مورد این نوشیدنی بسیار سالم خوانده ام. ولی تا بحال صفحه ای را در سایتی ندیده ام که به اندازه این صفحه کامل و گویای همه نکات ریز باشد.
این نکات برای من که مدتهاست از این نوشیدنی استفاده می کنم خیلی جالب و خواندنی بود.
از شما مدیر توانمند سایت که با ذوق هنری و سلیقه زیاد این مطلب را در این سایت قرار داده اید صمیمانه تشکر می کنم.
بانوی آشپزخانه: سلام
ممنون. از لطف شما بسیار سپاسگزارم. و من هم از نویسنده کتاب مستطاب آشپزی از آقای نجف دریابندری تشکر می کنم که چنین مطالب ارزشمندی را در کتابشان گنجانده اند. کتابشان حکم یک مرجع کامل آشپزی است.
و همچنین از دوستان عزیز در سایت هنر آشپزی ممنونم.
شاد و خرم باشید
شکمو: سلام به خانم مدیر
با توجه به تجربیات خودم (و البته همسر عزیزم) که از این نوشیدنی داشته ام 2 نکته را یاد آوری می کنم. امیدوارم برای خوانندگان گرامی هم مفید باشد.
1- شما در تصاویر از آبکش فلزی استفاده کردید. فکر می کنم استفاده از آبکشهای پلاستیکی با جنس مرغوب خیلی بهتر باشد. البته خوشحال می شم نظر خود شما را بدانم.
2- گاهی ذرات ریز قارچ از آبکش عبور کرده و در پارچ یا لیوان ته نشین می شوند. به همین دلیل توصیه من این است که پس از جدا شدن نوشیدنی از قارچ در آخر یک بار دیگه از یک صافی ریزتر عبور داده شود تا کاملا یکنواخت شود.
با تشکر
بانوی آشپزخانه: با سلام و تشکر فراوان از شما دوست عزیز
ممنون که این نکته را ذکر نمودید.
متاسفانه من صافی پلاستیکی نداشتم و تنها صافی که در اختیار داشتم و مجبور شدم از آن استفاده کنم همین صافی فلزی بود.
به نظر من به غیر از آبکش پلاستیکی صافی پارچه ای که برای چای استفاده می شود هم می توان استفاده کرد. مثل تنظیف برای صاف کردن سوپ کودکان.
بازهم از شما و همسر عزیزتان تشکر می کنم. با آرزوی موفیت . شاد باشید.
ELHAM: سلام
میخواستم بدونم چطور و از کجا این قارچ رو توی شهر اصفهان پیدا کنم؟؟؟
بانوی آشپزخانه: با سلام
متاسفانه این قارچ به فروش نمی رسد . این قارچ را یکی از دوستان زحمت کشیدند. امیدوارم در اصفهان کسی را پیدا کنید که این قارچ را داشته باشد. موفق باشید.
عسل عاشق آشپزی:D: واقعا ممنونم مطالب خیلی جالب و جدیدی و دست اولی بود مرسی بابت اطلاعات و آموزشبانوی آشپزخانه: سلام عزیزم
خوشحالم که مطالف مفید واقع شده است . از لطفتان هم ممنونم . شاد و موفق و سلامت باشید
بهاری فرد: با سلام وتشکر از اطلاعات خوب وکامل شما در مورد کفیر
آیا حتما سبد صافی وظرف نگهداری قارچ کفیر باید غیر فلز ی باشد؟ متشکرم
بانوی آشپزخانه: سلام بر شما دوست عزیز.
استفاده از ظروف غیر فلز به خاطر این است که مواد با فلز واکنش نشان می دهد. و برای این که این اتفاق نیافتد مجبوریم از ظروف پلاستیکی استفاده کنیم. البته من هم از صافی استیل استفاده کردم. خیلی سریع کار را تمام کردم.چون سبد نداشتم مجبور شدم همان یکبار این کار را بکنم.
با تشکر . موفق باشید.
گلنوش: سلام ممنون از شما من دوغ کفیرو به همه دوستام تجویز کردم حتی به دوستم که در دبی زندگی میکنه هم مقداری از قارچ و دادم دوستون دارم راستی اولش مامانم یکم می ترسید بخوره اما حالا دیگ تو خونه سرش دعواستبانوی آشپزخانه: سلام عزیزم
دوغ کفیر خیلی خوشمزه است مخصوصا اگر کمی غلیظ و با سبزی های خشک معطر آماده کنید . خوشحالم این مقاله مفید واقع شده. شاد و پایدار باشید.
شهرام: با سلام : من مدت یکسال است از دوغ کفیر استفاده کردم ، لازم به ذکر است قبل از آن مبتلا به سندرم روده ی تحریک پذیر ، ناراحتی های گوارشی و یبوست بوده ام و در طول این یک سال وضعیتم در حدود 80% بهبود پیدا کرده است . مصرف این دوغ را به کلیه عزیزان توصیه می کنم .بانوی آشپزخانه: با سلام و تشکر فراوان از پیامتون . خوشحالم که با مصرف این نوشیدنی گوارا سلامتی تان را بدست آوردید برایتان آرزوی سلامتی و خوشبختی می کنم . موفق باشید
افشاری: سلام

برای تهیه قارچ کفیر با شماره تلفن 09125500315 تماس حاصل فرمائید
بانوی آشپزخانه: سلام دوست عزیز ممنون از پیامتون .
در خصوص این شماره تلفن مدیریت سایت مسئولیتی در قبال آن ندارد. جهت اطلاع و استفاده دوستان گذاشته شده است.
قنبری: باسلام و تشکر از ارائه مطالب مفیدتان. من پژوهشگر طب سنتی و طب طبیعی هستم. برای اولین بار امروز شروع به استفاده از دوغ کفیر کردم و حتما آن را به همه توصیه می‌کنم.بانوی آشپزخانه: با سلام و تشکر فروان از پیام شما . موفق و سلامت باشید.
اله یاری: با سلام مطالب به خوشمزگی کفیر بود ممنونبانوی آشپزخانه: با سلام . خوشحالم که مفید واقع شده. موفق و موید باشید.
ژیلا: سلام
ببخشید من به کسی که قارچ کفیر داشته باشه دسترسی ندارم
میشه لطف کنید و بگید چطور می تونم خودم این قارچ رو درست کنم؟
بسیار سپاسگزارم
بانوی آشپزخانه: سلام . دوستی شماره تلفن خود را گذاشته اند در صورت تمایل می توانید با ایشان تماس بگیرید. موفق باشید.
محمد: من کفیر دارم اینم شمارم
09380990954

حمید رضا آزادی: با تشکر از زحمات شما .مقاله دوغ کفیر بسیار عالی بود.بانوی آشپزخانه: متشکرم . خوشحالم که مفید واقع شده است.
آرام: سلام، با تشکر از اطلاعات مفیدتان در مورد کفیر.من و خانوادم مدتی است که از این دوغ استفاده می کنیم.فقط زمانی که دیرتر صافش می کنم(مثلا 48 ساعت) قارج حالت کشدار و لزج پیدا میکنه می خواستم بدونم برای شما هم این حالت پیش میاد؟بانوی آشپزخانه: سلام . متشکرم.
بله این مورد پیش آمده است. که با شستن قارچ ها این لزجی هم از بین می رود.
اميني: براي داشتن اين ماده ارزشمند باتماس بگريد 09388397413بانوی آشپزخانه: ؟
نعیمی: قارچ با نصف قیمت
باسلام و تشکر از اینکه در بالابردن سطح آگاهی عمومی قدم برمیدارید.
من در کرج هستم . برای تهیه قارچ کفیر با نصف قیمت بازار با من تماس بگیرید. 09121008834
بانوی آشپزخانه: سلام متشکرم.
جهت اطلاع :در خصوص اعلام شماره تلفن ، سایت هیچ مسئولیتی ندارد.
معصومي: با سلام وتشكر لطفا راهنمايي كنيد چگونه ميشود از قارچ استفاده نكرد ولي بتوانيمآنرا زنده نگهداري كنيمبانوی آشپزخانه: سلام . منهم مدتی است که بدنبال جوابی برای این سوال هستم . به محض پیدا کردن جواب در مقاله درج خواهم کرد.
علی: باسلام . مدتی است طعم وبوی ماست کفیری که تهیه میکنم بد بو وترش مزه میشه ولی رنگ وحالت ماست و قارچ طبیعی است . لطفاً در صورت امکان مرا راهنمایی فرمایید. متشکرمبانوی آشپزخانه: هفته ای چند بار قارچ ها را می شوید؟ ممکن است محل نگهداری آن گرم باشد.موفق باشید.
علی: با سلام و تشکر از بانوی آشپزخانه . باتوجه به ترش شدن ماست کفیر تهیه شده و بد بویی آن اجباراً در هر بارتعویض شیر ان را میشویمبانوی آشپزخانه: سلام بر شما متشکرم
بزودی مطالبی در این خصوص خواهم نوشت .موفق باشید.
خسروشاهي: با سلام و عرض احترام و تشكر از راهماييهاي خوب خواهشمند است در صورت امكان بفرماييد بغير از ماست و دوغ چه محصول ديگري(( مثل پنير ))ميشو با كفير تهيه كردبانوی آشپزخانه: سلام متشکرم.
از ماست چه فراورده هایی تهیه می شود . با ماست کفیر هم می توان پنیر و کشک و غیره را تهیه کرد.
فاطمه: با تشکر از اطلاعات آموزنده تان در رابطه با این ماده
آیا می توان از ماست یادوغ این ماده در هنگام استفاده از داروهای شیمیایی از قبیل انواع خشک کننده ها استفاده کرد
بانوی آشپزخانه: متشکرم . فکر نمی کنم مشکلی داشته باشد.
رکسانا: سلام وبا تشکر از بانوی هنرمند اشپزخانه.طرزه تهیه دوغ راکه مثله بیرون میشه میدم اون رو درست کنیین بسیار عالی میشه /یک پاکت شیر را با 6 لیوان اب مخلوط کرده و روی گاز میگذاریم وهم میزنیم بطوری که خوب مخلوط شن فقط مخلوط باید ولرم شود .نکته:نباید بجوشد زیرا دوغ صاف و رقیق نمیشود .بعد مخلوط را از روی گاز برداشته یک لیوان به ان ماست اضافه کنید وهم بزنید ودر اخر کمی عرق نعناع.نعناع ونمک واویشن اضافه هم زده و داخل بطری مورد نظر ریخته .درب ان را بسته اگر میخواهید شیرین باشد دوروز در محیط بیرون نگه داشته وبعد داخل یخچال واگر میخواهید ترش باشد چهار روز در محیط بیرون وبعد داخل یخچال نگه دارید و گاهی بطری را تکان دهید تا خوب هم بخورد حتما ان را درست کنید خیلی عالی میشود .مامان مهدیه عزیز اگر درست کردی دستور تصویرش رو بزار تو سایت با تشکر فراوان از بانوی هنرمند اشپزخانه .روز خوشبانوی آشپزخانه: سلام بر شما . از دستور خوبتون متشکرم. در فرصت مناسب دستور و تصویرش را خواهم گذاشت.
بهار: سلام خسته نباشیدمر30ازمطالبتون
من3ماهه ازاین قارچادارم استفاده میکنم مرتب ظرف وقارچارومیشورم ولی تکثیرپیدانمی کنندجاودماشون هم مناسبه
رنگشونم یذره یذره یدذه به صورتی خیلی خیلی روشن تبدیل شده ممکنه خراب شده باشن؟البته مزش ترش وخوشمزشت هیچ بوی خاص ونامطبویی هم ندارن من تمام نکات ذکرشده روهم رعایت میکنم.
لطفامنوراهنمایی کنیدچون من عاشق دوغ کفیرم
بانوی آشپزخانه: سلام متشکرم
مدت 3 ماه برای ازدیاد قارچ زمان زیادی نیست . اگر مزه و بوی بدی نداشته باشد مشکلی ندارد شما می توانید از این نوشیدنی سالم بهره مند شوید.
خسروشاهي: با تشكر خواهشمند است بفرماييد چگونه ماست و پنير وكشك را تهيه كنيم واقعا از لطف شما متشكريمبانوی آشپزخانه: سلام بر شما
متشکرم . به روی چشم .
موفق باشید.
پگاه: جالب اینجاست که داخل تصاویر از ظروف فلزی استفاده شده!
چرا؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟چرا؟؟؟؟؟
بانوی آشپزخانه: فکر کنم قبلا توضیح داده شده است . به نظرات بالا نگاه کنید ردیف 5 جواب داده شده است.
samane: سلام من مدتی میشه که دوغ کفیر درست میکنم ترش و خوشمزه است اما احساس میکنم کفیرای صنعتی گازدارن. چیکار کنم که دوغم گازدار بشه؟ مرسیبانوی آشپزخانه: سلام . متشکرم
کافیست دوغ را یک روز بیرون از یخچال قراردهید تا ترش و گاز دار شود.
آرام: سلام قارچهای من مدتیست که خیلی ریز شده اند و تکثیر نمیشوند به نظر شما چه باید کرد؟دلیلش چیست؟
حقیقی: سلام خسته نباشید لطفا توضیح بدهید چرا دوغ کفیر که درست می کنیم بدبو وبد مزه شده البته مدتی است که اینطوری شده است
شهرام: هیچ کی دوغ کفیرو نفروشه چرا که سلامتی رو به دوستانتون هدیه میکنید خانواده های ایرانی رو از مصرف نوشابه ومائ الشعیره بی فایده نجات دهید
شهرام: کفیر یک ماسک خوب برای خانوما ست
شهرام: اگر گیاهتان بی جونه بهش شوک بدین با ریختن یه گیاه دیگه امتحان کنید
شهرام: گیاه رو حتما اقایون عوض کنند چرا که روحه آدمو لطیف میکنه گیاه زندست و جزء کوچیکه خونوادست
شهرام: بهترین زمان تعویض شیر 48 ساعته حتما به سراغش برین مصرفتونو با دادن شیر تنظیم کنید نه با دیر عوض کردن
شهرام: کوزه سفالی استفاده کنید درست مثله قدیما و به دوغ نعنا ,کرفس و هر چه دوست دارین اضافه کنید قول بدین نمک اضافه نکنید دوغ کفیر همه چیزش تنظیمه
شهرام: بهترین دوغ رو 6 ماهه دوم سال بهتون میده تابستون دوغتون سالمه دستکاریش نکنین درست میشهبانوی آشپزخانه: متشکرم . موفق باشید.
خسروشاهي: خواهش ميكنم سايت را بيشتر فعال كنينبانوی آشپزخانه: سعی خواهم کرد مطالب بیشتری را بگذارم. اگر ایده و نظری هم داشته باشید، ممنون خواهم شد. موفق و پیروز باشید.
خسروشاهي: به نظر بنده حقير كاري كه انجام مي دهيد كار كوچكي نيست اطلاع رساني دقيق در مور مزيت استفاده از قارچ كفير مانند كار پزشك در جامعه مهم و ضروري است بااينكه مي دانم وقت عزيزتان گرفته ميشود و لي واقعا ارزشمند است و براي ما واقعا ارزشمند تر چون بنده از مطالب شما استفاده بيشتر برده ام انشاال... موفق باشيدبانوی آشپزخانه: از لطف شما متشکرم. منم برای شما آرزوی موفقیت می کنم . شاد باشید.
کیمی: سلام
واسه اینکه بتونید مدت زمانی بدون شیر قارچ هارو زنده نگه دارین قارچ هارو بشورین و ظرفشم بشورین اب بگیرین روش و بذارین تو یخچال من خودم 3 4 روز گذاشتم خراب نشده

به جز وسایل پلاستیکی از وسایل چوبی هم میتونید استفاده کنید من یه قارچ و روی چنگال گرفتم سریع سیاه شد و مرد

فقط یه سوال از اول تا بستونه قارچا خیلی خیلی ریز شدن انقدی که از صافی رد میشدن و مجبورشدم صافیشو عوض کنم!!
بانوی آشپزخانه: سلام بر شما دوست عزیز
متاسفانه من اطلاعات زیادی درخصوص مراقبت از قارچ ها ندارم. امیدوارم دوستانی که در این زمینه تخصص دارند با خواندن پیام شما به سوال شما پاسخ دهند.
شهرام: باسلام در جواب کیمی :در تابستان به علت هوای گرم و خشک فعالیت قارچ کم می شود شیر رو مرتب عوض کنید و در محیط مرطوبتر نگاه دارید با شروع فصل سرد دوغ کفیر بهتر خواهد شد حتی شاید به رنگ زرد در بیاید کفیر سالم است نگران نباشید اگر دو هفته کفیر راسریعتر عوض کنید بهتر می شودبانوی آشپزخانه: سلام آقای شهرام ، از پاسخ شما بسیار متشکرم .
اقائی: کفیر در اصفهان بنده میتونم براتون جور کنم. اگه خواستین بهم ایمیل بزنین که هماهنگ کنیم.
aghaeizohreh@yahoo.com

خسروشاهي: قارچها ينده تقريبا زرد رنگ و كم شده چيكار كنم بيشتر بشه
یه دوست: سلام
قارچ های من همون قدری که بوده هست هنوز . بسیار هم ریز هست و به هم پیوسته و درشت نمیشه. دو سه ماهی میشه که تهیه کردم . چیکار کنم که زیاد بشن؟
تازه ماست و ظرف ماست را هم زرد میکنن به تازگی . خیلی هم آب میندازه . تقریبا یک سوم ظرف آب میشه و بقیه اش ماست.
کمک کنید
ممنون

سينا: طرزتهيه ماست كفيروميشه بذارين رووب سايتتونبانوی آشپزخانه: البته با تخمیر قارچ در شیر تقریبا ماست بعمل می آید که با اضافه کردن مقداری آب به آن دوغ کفیر را آماده می کنید.
haleh: سلام.کسی شیراز قارچ کفیر رو نداره یا نمیدونه کجا میفروشن؟ من همیشه آماده(دامداران) میگیرم.حالا نمیدونم خودم درست کنم خوشمزه تر میشه یا نه؟
اگه کسی داشت لطف کنه بگه.مرسی

هومن: سلام می خواستم بپرسم دوغ کفیر برای زنان بارداری که هرروز استفاده میکنند ضرری نداره؟باتشکرفراوانبانوی آشپزخانه: سلام دوست عزیز. من اطلاعات زیادی در این رابطه ندارم اما به نظر من در هر چیزی نباید افراط کرد. چون گاهی مصرف زیاد اثر عکس خواهد گذاشت. از دوستانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند خواهشمندم که ما را راهنمایی کنند . متشکرم .
سعید: چرا پس چرا طوری که در عکسها استفاده کردید فلزی استبانوی آشپزخانه: قبلا توضيح دادم متاسفانه سبد پلاستيكي نداشتم اون يكبار مجبور شدم از فلزي استفاده كنم.
مریم: سلام.از کجا باید فهمید قارچ خراب شده.؟ایا قارچ خراب شده به بدن ضرر میرسونه؟
علی: 1-چند پرسش در رابطه با کفیر شده بود که تجربتا من به ان رسیده ام :اولا رنگ قارچها سفید یا زرد کهربایی باشد سالم است.ولی چنانچه رنگ به قرمز تبدیل گردد قارچ حالت خود را از دست داده است .دیگر اینکه اگر کسی مصرفش زیاد نیست می تواند در یخچال نگهداری کند تا دیرترتخمیر انجام گردد .همچنین بستگی بمقدار قارچ ومدت نگهداری ان در شیر دارد که حالت خمیری یا ابکی ایجاد گردد.که در ان صورت نیز اشکالی ندارد.ضمنا قارچ را من نزدیک به یکسال دریک شیشه که روی ان شیرریخته بودم بدون تعویض شیر سالم حفظ کردمبانوی آشپزخانه: از راهنمایی های خوب شما متشکریم . موفق باشید.
علی: با تشکر از دست اندرکاران این سایت که امکان این پرسش وپاسخ راایجادنموده اندبانوی آشپزخانه: از لطف و راهنمایی های ارزنده تون بسیار ممنون و سپاسگزاریم .
بهار: سلام خسته نباشید ببخشیدیه سوال داشتم:من روی قارچا اشتباها شیرداغ ریختم اینکارم باعث شده حالت چسبناک وخمیری پیداکنندمیخواستم بدونم خراب شدن یاهنوزم میشه ازشون استفاده کرد؟
پیشاپیش ازراهنماییتون کمال تشکر رو دارم

نسیم: سلام به همه دوستان
من به تازگی فارچ کفیر و کامبوجا رو به مبلغ 60000 خریداری کردم ولی هروقت نگاهش می کنم تعجب میکنم که طرف چه جوری دلش اومد اون پول رو از من بگیره ، حالا یه پیشنهاد خوب ، قارچ کامبوجایی که خریدم تازه 2 روزه گذاشتم کنا و نه میدونم که تکثیر شده یا در آینده میشه و نه اینکه اطلاعاتی در موردش دارم ولی قارچ کفیر رو هرکس لازم داره به من میل بزنه تا به صورت رایگان در اختیارش قرار بدم اگه کسی حس کرد لازمه که پولی بده ما یه موسسه خیریه داریم که فکر میکنم واریز این پول به حساب اونها مفیدتره ، بازهم تأکید میکنم من ضرورتی نمی بینم بابت این قارچ پولی دریافت شه ،
سلامت باشید.
nasim.r2011@yahoo.com
بانوی آشپزخانه: سلام .
متشکرم.موفق باشید.
فریبرز: لطفا طرزتهیه پنیر کفیر رایاد بدینبانوی آشپزخانه: در برنامه قرارداده شد.
یاسمن: اگر کسی در شیراز قارچ می خواد با این شماره تماس بگیره 09372493283
MASI: باسلام دوغ کفیر کاله هم خیلی خوبه ولی اگه در تهران بخواهیم کسی میدانه قارچشو از کجا تهیه کنیم
یاسمن: سلام دوستان من پنیر کفیر درست کردم خیلی خوب شد 4تالیوان شیر رابجوشانید وقتی جوش امد 1لیوان سرخالی دوغ کفیرداخل ان ریخته یک جوش که زد وشیر بریده شد انرا در کیسه ریخته 5دقیقه چیزه سنگینی روی ان قرار دهید تاابش برود بعد در اب نمک ریخته ونوش جان کنیدبانوی آشپزخانه: سلام بر شما . ممنون از دستور خوبتون. موفق باشید.
حسن معصومي: ضمن سلام بنده نيز از صاحبان سايت و دوست بسيار گرانقدر و انسان دوست كه با نام نسيم مطلب نوشته تشكر ميكنم ح حسن معصومي
الناز: با سلام من وقتی کفیر رو تو تو ظرف بلور گذاشتم موند بعد 15 روز ظرف شکست حالا توظرف پلاستک گذاشتم ایرادی ندارد؟بانوی آشپزخانه: سلام بر شما .مشکلی پیش نمی آید ممکن است کمی در طعم آن تاثیر بگذارد و باید مراقب بود در معرض نور مستقیم قرارنگیرید. بهترین ظرف ظروف شیشه ای ، چینی و سرامیکی هستند.
ندا: سلام، کشک کفیر چه جوری درست میشه؟ همین جور ماست کفیر؟ آیا ماست منسجمی مثل ماست معمولی میشه باهاش درست کرد؟ ممنون میشم اگر سؤالاتم جواب داده بشه.
ناز گل: سلام،
1چرا دوغ کفیری که درست میکنم یک دست نمیشه با این که همه مراحل درست انجام میدم؟
2آیا جوشاندن شیر پاستوریزه هم لازمه؟
بانوی آشپزخانه: سلام بر شما
گاهی اوقات که زمان بیشتری کفیر در شیر می ماند ماست غلیظ تری حالت تکه های پنیری نرم بوجود می آید که لازم است که کمی توی خود دوغ هم بزنید تا در آن کم کم حل شود. جواب سوال دوم :خیر نیاز به جوشاندن شیر نیست.
نازگل: ممنونم،موفق باشیدبانوی آشپزخانه: متشکرم . شما هم موفق و سلامت باشید.
اوین: سلام . راستش با قارچ که دوغ درست کردم واقعا" که خوشمزه است،یه لیوان که میخوری دوست داری تا آخر پارچ دوغ رو بخوری. ولی تا حالا ماست یا پنیرش رو درست نکردم. اگه امکانش هست لطفا" طرز تهیه ماست و پنیر با قارچ کفیر رو به ایمیلم بفرستین.
sadegh: سلام لطفا راهنمایی کنید از کجا می توان این ماده را پیدا کردبانوی آشپزخانه: سلام بر شما . جایی سراغ ندارم که قارچ کفیر را بفروشند اما خیلی از دوستان شماره تلفن خود گذاشته اند با آنها تماس بگیرید.
شرکت کاله مدتی است که دوغ کفیر را روانه بازار کرده است . می توانید آن را تهیه کنید. موفق باشید.
محسن: لطفا درمورد قارچ کامبوجا برامون توضیح دهید .ایا باکفیر فرق دارد یا خیربانوی آشپزخانه: بله تفاوت دارد صورت چای مصرف می شود.
حسام: سلام؛این دوغ کفیرو تاچندروزمیشه نگه داشتبانوی آشپزخانه: سلام . تا زمانی که طعم و بوی بدی نداشته باشد .
زری: باسلام وتشکر از راهنمایی
دوغ کفیر تهیه شده تا چه مدت می توان نگهداری واستفاده کرد.

زهرا: من دوغ کفیر را 3 ساعت قبل از کلاس یوگا می خورم حسابی انرزی دارم و به طور چشمگیری دارم سایز کم می کنم .
علي: احسند به اين سايت با اين اشپزي هاي خوبش فقط اگر اين امكان را دارد تعداد و نوع ها را بيشتر فرماييد با تشكربانوی آشپزخانه: از لطف شما سپاسگزارم . موفق و سلامت باشید.
جعفری: سلام اگر خواستید من مقدار بسیار زیادی از این قارچ ها دارم و برای فروش گذاشتم.
من از کرمان هستم ولی به هر جا خواستید برایتون ارسال میکنم.
09369577780

fatemeh: در صورت عدم استفاده برای مدت طولانی چه راههاي را پيشنهاد می کنيد؟بانوی آشپزخانه: علارقم مطالعه و جستجو در این زمینه هنوز راهی پیدا نکرده ام و در صورت یافتن راهکار در متن مقاله قرارخواهم داد.
عنایتی: سلام، من دوسئوال خدمت شما داشتم 1-من ماستی تولید کردم که گاز ندارد علت را خواستم؟
2-جهت آلرزی وناراحتی پوستی فرمودید از کفیر استفاده کنید منظور قارچ هست یا ماست؟
3- آیا کتابی در مورد قارچ کفیر هست اگر هست لطفا معرفی کنید؟
پیشاپیش از مساعدت شما متشکرم.
بانوی آشپزخانه: سلام بر شما
در مورد سوال اول - باید کمی زمان بگذرد و کمی گرما سبب ایجاذ گاز در ماست خواهد شد. در حقیقت ماست ترش خواهد شد .
سوال دوم- استفاده از خود ماست می باشد.
سوال سوم - متاسفانه کتابی را نمی شناسم که معرفی کنم.
layla: سلام یزد هستم قارچ کفیر فروشی دارم.10 هزار تومان
محمد اسماعيل: سلام من ساكن مشهد هستم نياز به قارج كفيردارم شماره تماس 09151825077يا3663535
رضا: سلام..از کجا بفهمم کفیر خراب شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟بانوی آشپزخانه: سلام بر شما . لطفا نظرات دوستان را بخوانید. متشکرم
شهرزاد: بسیار عالی.ممنونبانوی آشپزخانه: متشکرم . خوشحالم که مقاله مفید واقع شده است.
ناصر: با سلام
ناصر صابری هستم از تفرش استان مرکزی من و خانوادم این قارچو داریم اگر کسی در اطراف ما خواست ایمیل بزنه تا بهش بدیم چون تکثیر میشه و همیشه اضافه میاد.

ستایش: ایا خوردن خود قارچ کفیر ضرر داردبانوی آشپزخانه: فکر نمی کنم ضرری داشته باشد. شاد باشید.
صادق بیان: برای تهیه دوغ کفیر ابثدا شیر را بجو شانید هنگامیه شیر خنک شد قارچ کفیر را اضافه کنید جوشادن شیرباعث می شود دوغ صاف و یکدست شود و دوغ بعمل امده به سادگی از قارچ جدا شودبانوی آشپزخانه: سلام بر شما . متشکرم از راهنمایی خوب شما . سلامت باشید.
صادق بیان: سلام جهت اطلاع دوستانی که می خواهند ماست درست کنند قارچ مورد نظرتان در یک کیسه توری کوچک فرار دهید وسپس توری حامل قارچ را توسط یک نخ نازک در داخل ظرف دهن گشاد نموده بطوری که سر نخ دربیرون ظرف قرار گیرد وپس از بعمل امدن ماست توری حامل قارچ را توسط نخ از ماست خارج کنید بدون اینکه ابی به ان اضافه کنیدبانوی آشپزخانه: سلام بر شما . ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمان قرار می دهید . موفق و سلامت باشید.
یک دوست: سلام تو قزوین چطور میشه این قارچ رو تهیه کرد
محمد اسماعيل سابقي: سلام تومشهدمقدس كسي پيدانميشه مقداري قارچ به من بفروشه شماره تماس من 09151825077يا3663535متشكرم
گودرزی: با سلام
قارچ کفیر موجود است .
در صورت نیاز با پایین ترین قیمت مورد نظر شما درتهران قابل تحویل می باشد.09121859298

بهروز: در خوزستان ،اهواز ،دزفول يا شوش اين قارچ رو كسي براي فروش داره؟
زهرا: خوب بودبانوی آشپزخانه: ممنون. شاد باشید.
مهرداد: با عرض سلام و خسته نباشید . من قارچ کفیر دارم که کار خودش را جهت تبدیل شیر به دوغ به خوبی انجام میده ولی چند ماهی است ریز باقی مانده وتکثیر نمیشه لطفا راهنمایی بفرمایید علت چیه . ممنون و متشکربانوی آشپزخانه: سلام بر شما دوست عزیز احتمالا محل نگهداری قارج تاریک و گرم نیست چون در نور و سرما قارچ رشد نمی کند _(قارچ کمتر از دمای 20 درجه سانتی گراد رشد نمی کنند) احتمال بعدی خراب شدن قارچها ست یعنی اینکه اگر قارچ در سطح قرارمی گیرند خراب شده اند
پریسا: با سلام من یک ماست کفیر کاله گرفتم موقع خرید دقت نکردم یک روز از تاریخ انقضاش گذشته بود مزه اش هم ترشه میخواستم ببینم آیا این ماست فاسد شده یا نه. ممنونبانوی آشپزخانه: سلام بر شما. به دلیل وجود مواد نگهدارنده و درج تاریخ مطمئن تر آنست که استفاده نشود.
علي: با سلا م و تشكر از اطلاع رساني خوبتون
چرا دوغهاي سنتي مانند دوغهاي صنعتي كاز دار و خوشمزه نميشوند با تشكر
بانوی آشپزخانه: سلام بر شما دوست عزیز
همه بستگی به نوع ماستی است که مورد استفاده قرارمی گیرد. اگر ماست را بیرون از یخچال قراردهید و اجازه دهید کمی ترش شود دوغ گازداری را می توانید آماده کنید.
زهره: با سلام قارچاي من اول بزرگ بودن الان دارن ريز ميشن مشكلي پيدا كردن؟
hosein: سلام من دارم هرکی میخاد تماس بگیره
اصفهان یک استکان 20/000
09354022241

محمد اسماعيل سابقي:
محمد اسماعيل سابقي: سلام دوستان من حاضرم هرهفته به يكي ازدوستان اين قارچ روكه يكي از موهبات الهي است جهت كسترش فرهنگ سلامتي جامعه رايگان تقديم كنم 9151825077مشهدبانوی آشپزخانه: سلام بر شما . از لطف شما بینهایت سپاسگزاریم . موفق و سلامت باشید.
احسان: سلام, من تازه با این قارچ آشنا شدم و اونو تهیه کردم فعلا که راضی هستم از مطالب شما و دوستان هم استفاده کردم باتشکربانوی آشپزخانه: سلام بر شما. خوشحالم که مقاله مفید بوده است. موفق باشید.
رخساره: سلام از مطالب خوبتون ممنونم. من در تبریز زندگی میکنم. از کجا میتنم این قارچ را تهیه کنم؟
اکبر: من تبریز زندگی می کنم هر کی قارچ خواست تماس بگیره09370994005
پیمان: باسلام و تشکر از مطالب مفیدتان
سوالی برام پیش آمده در مورد کفیر
آیا قارچهایی که روی شیر غوطه ور می شوند خراب شده اند و باید دور بریزیم؟ یا اصلا نیاز به جداسازی خرابها نمی باشد؟
با تشکر
بانوی آشپزخانه: با سلام و تشکر از شما
اگر بدبو و خیلی لزج شده باشند باید دور ریخته شود.
paeezan: با سلام
دوستان عزیزم من هم قارچ کفیر دارم
میتوانید بااین شماره تماس بگیرید
09128115983

حسن زارع: با سلام
سالهامن بيماري سندرم روده داشتم باعنايت خدا واستفاده مرتب
از كفير صدي نود درمان شدم ميلم به همدردان خود كمك كنم تلفن من9306823622
بانوی آشپزخانه: سلام بر شما خوشحالیم که سلامتی خود را با نوشیدن این ماده شفا بخش به دست آورده اید. امیدوارم روزهای خوب و خوشی را در پیش رو داشته باشید. شاد و سلامت باشید.
محسن: سلام و با تشكر از مطلب خوبتون
مطلبي كه در مورد كفير گذاشتيد از "كتاب مستطاب آشپزي از سير تا پياز" نوشته نجف دريا بندري گرفته شده كه خوب بود به اين نكته اشاره مي كردديد. البته چه بهتر كه همين الان هم اين نكته مهم را در انتهاي مطلبتون درج كنيد. خيلي خيلي ممنون
ضمنا اگر از دوستان كسي لطف كنه و بگه چجوري قارچ كفير رو توي يزد پيدا كنم خيلي عالي ميشه. بازم ممنون
بانوی آشپزخانه: با سلام به شما دوست عزیز
اگر مقاله را تا انتها مطالعه فرموده بودید متوجه می شدید که حتی جلد کتاب و ص کتاب در مقاله نوشته شده است.
موفق و شاد باشید.
احسان: باسلام, سوالی داشتم اگر ممکنه لطفا خواص درمانی مدت زمان های مختلف تهیه مثلا ١٢ , ١٨ , ٢٤ ساعت را بیان نمایید. باتشکربانوی آشپزخانه: سلام بر شما
متاسفانه اطلاعاتی در این خصوص نیافتم . به محض یافتن پاسخ در مقاله قرارخواهم داد. موفق باشید
گلی: باسلام:ممنون از مطالب شیرینتون
سوالی داشتم :آیا خوردن قارچ کفیر برای بدن ضرر دارد؟از راهنماییتون خیلی متشکرم
بانوی آشپزخانه: سلام بر شما
متشکرم . فکر نمی کنم ضرری برای بدن داشته باشد. همانطور که در مقاله نوشته شده است در قفقاز به عنوان یک نوشیدنی هر روزه و مداوم استفاده می شده است.
رضا: با سلام
یه سوال داشتم که شاید بر عکس همه سوال ها باشه ابتدا کار که قارچ کفیر گرفتم و شروع به درست کردن دوغ کفیر شدم مزه دوغ یا همون محصول نهایی خیلی خوب بود ولی رفته رفته داره ترش تر میشه خواستم بدوتم راه حلی وجود دارد که زیاد کفیر ترش نشه چون 2 نفر از نردیکان من هم به خاطر همین ترشی زیاد مجبور شدن قارچشون بریزین
بانوی آشپزخانه: با سلام . متاسفانه اطلاعات زیادی در این مورد ندارم . اما معمولا ترش شدن ماست نشان از گرم بودن محل نگهداری آن است و میزان چربی شیر . اینبار قارچ را بشویید و در شیر کم چرب و در محل خنک نگهداری کنید. اگر باز هم مشکل پیدا شد احتمالا مشکل از قارچ باشد.
لطفا دوستانی که در زمینه قارچ کفیر اطلاعاتی دارند پاسخ دوست عزیزمان را بدهند . متشکرم .
نرگس: با سلام ممنون از مطالب جالبتان .
چند وقت هست که من با این فارچ اشنا شدم واز دوغ ان استفاده میکنم ناراحتی روده ونفخ وخشکیت داشتم اما الان خیلی بهتر شدم.
اگر از دوستان کسی خواهان این قارچ باشد من دارم باشماره 09141207868 تماس بگیرید

خسرو: با سلام و ممنون از اطلاعات خوبتان در جواب رضا من با تجربه ای که با کفیر به دست آوردم احساس می کنم به مرور که تعداد قارچها زیاد میشود دوغ ترش تر و لزج تر می شود باید تعداد قارچها را کمتر کرد
نرگس: با سلام وارزوی سلامتی برای همه شما.
در جواب اقای خسرو احتمالا مقدار قارچ تان زیاد شدهودیگر اینکه بعداز برداشتن دوغ هرچند یکبار (من هر روز )قارچ ام را با آب کم میشورمیعنی اب میگرم روی قارچ تا ماست مانده در لابلای قارچ ها کاملا شسته بشود. این برای من جواب داد.
بانوی آشپزخانه: سلام . متشکرم

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ريحانه در تاریخ 1393/04/02 و 13:21 دقیقه ارسال شده است

علائم خراب شدن كفير جيه ؟ از كجا بفهميم خراب شده ؟
پاسخ : نميدانم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این نظر توسط مهران در تاریخ 1393/01/27 و 23:05 دقیقه ارسال شده است

بوي ترشيده ميده نميشه خورد
پاسخ : عزيزم نخور ؟


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 742
  • کل نظرات : 57
  • افراد آنلاین : 43
  • تعداد اعضا : 385
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 310
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 925
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 976
  • بازدید ماه : 976
  • بازدید سال : 94,386
  • بازدید کلی : 1,699,240